Tavoiteenani on opettaa lapsille luonnon läheisyyttä ja sitä miten voidaan käyttää luovuutta hyväkseen. Top jaksolla haluaisin ohjata erilaisia pienryhmiä ja miksei vähän suurempiakin. Ihailen lasten energisyyttä ja haluan käyttää sitä erilaisten leikkien ja pelien muodossa. Peleissä ja leikeissä otan tietysti lasten iän ja kehitysasteen huomioon. Annan lapsille aikaa ja tukea omiin heikkouksiin tavoitteenani niiden vahvistaminen. Tuen myös lasten motorisia taitoja suunnitellessani erilaisia aktiviteetteja. Erilaisia tehtävien ja leikkien avulla havannoin tarvitsisiko lapsi jossakin asiassa apua ja tukea. Havaitessani heikkouksia otan ne puheeksi työkaverien kanssa.
Haluan tukea myös lasten kulttuuri kokemusta muunmuassa tekemällä heidän kanssaan erilaisia tutkimuksia ja samalla myös havantoja. Haluan myös luoda lasten vanhempien kanssa hyvät suhteet. Odotan innolla,että pääsen kertomaan lasten vanhemmille heidän päivästään ja mitä ollaan juuri sinä päivänä touhuiltu. Haluan myös kuulla heidän lapsesta enemmän. Pyrin luon lapsille turvallisen ja mukavan ympäristön ja kannustan lapsia leikkimään toistensa kanssa ja kehun heitä onnistuessaan. Kannustan heitä toimimaan oikein ja lohdutan heitä jos heillä on paha mieli. Annan lapselle huomiota kun hän sitä tarvitsee ja näytän kiinnostuneisuuteni hänelle
Panostan lasten liikkumiseen ja monipuoliseen tekemiseen. Kehitän vanhoista leikeistä uusia muokkaamalla ja tekemällä niistä parempia juuri näille lapsille. Annan lapsille myös mahdollisuuden olla omiaitsejään enkä ala muuttamaan heitä. Annan lapsille mahdollisuuksia päättää heidän omista asioistaan( esimerkiksi: Montako perunaa haluaisit?, Minkä värisen liidun haluaisit?, Mitä haluaisit leikkiä?).
ESIMERKKEJÄ MITÄ HALUAISIN TOTEUTTAA TOP- JAKSOLLA:
- 1-2.v. Harjoittelevat piirtämistä paksuilla liiduilla. Harjoituksessani piirretään suurelle paperille eri värejä käyttäen ja lopulta teos voitaisiin laittaa seinälle kaikkien näkyville.
- 2-3.v. osaavat jo kävellä melkein itsenäisesti, haluaisin harjoittaa heidän kävelyään erilaisilla radoilla. Esim. Tasapaino harjoituksilla, kolmipyörä radoilla, kiipeily harjotuksilla ja sokkeloilla jossa lapset voisivat pujotella erilaisten esteiden välistä.
- 3-4.v. Opettelevat mm. käyttämään pinsetti otetta ja saksia. Harjoitteessani antaisin lapsille tehtäväksi leikata eri kokoisia ja värisiä paperin palasia ja heidän tulisi liimata palaset paperille erilaisiin muotoihin.
- 4-5.v. Pitävät jo erilaisista haasteista, joten harjoitteessani olisimme ulkona ja lasten tavoitteena olisi pelata polttopalloa. Tässä he oppisivat heittämään palloa ja samalla väistelemään sitä.
- 5-6 v. Lapset osaavat jo paljon kaiken laista, mutta antaisin heille tehtäväksi muovailla muovailuvahasta erilaisia eläimiä ja muita hahmoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti